Alergii si dermatite atopice

Standard

Baby boy a avut 3.600 kg la nastere si a evoluat foarte frumos si grasunel vreo patru – cinci luni, cat a fost alimentat exlusiv la san. Pe la vreo cinci luni am incercat sa inlocuim o masa de san cu una de lapte praf (formula). Asa facusem si cu fetita, cand mami s-a intors la serviciu si ei i-a mers foarte bine, deci urmam un drum cunoscut.

Dar primele inghitituri de lapte praf din biberon i-au adus lui bebeloi cateva pete rosii in jurul gurii. Am crezut initial ca l-am sters prea energic cu servetelul si l-am iritat. Nu a fost asa. La urmatoarea masa petele au aparut din nou. Hop la doctor cu el, i-a facut testul si s-a confirmat APLV (alergia la proteina laptelui de vaca). Atentie! Nu este intoleranta la lactoza ci alergie la proteina din lapte (si de vaca si de capra, in cazul nostru). Ne-am alarmat un pic, insa am tot citit si am intrebat si se pare ca este o afectiune destul de frecventa la bebelusi sub 1 an.  In cele mai multe cazuri se vindeca de la sine in primii doi-trei ani de viata ai copilului. Trebuie doar sa fie ferit de alimentul alergen. Si sa pape san, ca oricum este mai bun decat orice formula.

Asa ca am prelungit alaptarea. Cei doi pediatri care il urmareau ne-au recomandat sa incercam incet, treptat, cu iaurt din lapte de capra, ca sa testam, insa reactia a fost aceeasi, aproape instantanee, dupa numai cateva inghitituri. Pana la urma abia pe la un an am inceput sa-i dam formula de la Humana pe baza de soia. Cu asta vad ca ii merge bine si acum. Dar nu e neaparat o regula, pediatrul ne-a spus ca exista si posibilitatea sa faca alergii incrucisate, la lapte si soia. Am avut noroc si la soia nu are.

Totusi, ceea ce am constatat noi, dupa un periplu si pe la pediatri, alergolog si dermatolog, a fost ca povestea cu APLV-ul nu se incheie aici. Pe la vreo sase luni bebe a inceput sa-si frece pumnisorii si dosul mainilor de obrajori, ca si cand se scarpina. Avea cateva episoade din acestea pe zi, mai ales seara, noaptea. Si erau insotite de o usoara agitatie, nu-si gasea locul. Am dedus ca are mancarimi si intr-adevar, obrajorii erau uscati si putin descuamati.

Analize de sange, imunoglobuline mari, diagnostic de dermatita atopica. La dermatologie ni s-a spus sa nu-i mai tot monitorizam Ige-urile ca „va defila prin viata cu ele crescute” pentru ca asta e tiparul atopic. Exprimand-o mai putin pretios, copilul are o piele sensibila si foarte uscata si trebuie s-o protejam mai atent, de exemplu cu haine 100% bbc sau matase si hidratare foarte buna.

Pediatrul ne-a spus ca cele doua, alergia si dermatita merg mana-n mana, asa ca suntem atenti la factorii de risc pentru ambele.

Sigur, dermatita atopica are diferite niveluri de gravitate iar la noi este o forma usoara, care se tine sub control cu o buna hidratare a pielii. Insa am vazut poze cu cazuri dramatice si m-a ingrozit verdictul ca nu se vindeca, ci pur si simplu se amelioreaza, temporar, simptomele (mancarimea si uscaciunea). Asa ca avem mai multa grija si la haine, si la detergenti de vase si rufe, si la praful din casa (spalam la masina periodic jucariile din plus, stergem praful aproape zilnic, curatam cu produse cat mai bio). Dar cam atat. Ii multumim lui Dumnezeu ca totusi, la noi ambele afectiuni se traduc mai mult intr-o sensibilitate. In perioada verii n-am avut deloc probleme cu pielea si nu am aplicat nici un fel de creme. Acum asteptam sa vedem cum va reactiona la frig, pentru ca am inteles ca iarna se reactiveaza simptomele. Suntem inarmati insa cu creme si ne ferim cat putem de lactate, ca sa nu mai declansam nici alergia, nici dermatita.

Intr-o „emisiune” viitoare, va spun despre gamele de produse de ingrijire (pentru piele atopica) – ce am testat si la ce ne-am oprit. Si astept sa-mi spuneti din experienta voastra.

9 răspunsuri »

    • Acum cati ani are? Asa ne-au spus si nou medicii … ca in timp se estompeaza. Deocamdata, la 1an si 4luni inca persista. La un an s-a manifestat mai puternic cand a fost intarcat si a fost nevoit sa consume lapte praf … a trecut cu bine cu ajutorul unor creme de la Bioderma. Am incercat mai multe variante si cel la care a reactionat cel mai bine este Humana din soia (SL).
      Ultima incercare a fost in urma cu 2 saptamani cand se terminase SL-ul si i-am dat lapte praf de-al fetitei … la scurt timp s-a iritat.
      Sper ca odata cu varsta sa-i dispara reactiile alergice, cum s-a intamplat in cazul vostru 🙂

  1. Buna seara si eu sunt mamica unei fetite cu alergie la proteina din lapte de vaca si dermatita atopica noi mancam neocste. Am incercat cu humana sl si nu il tolereaza spuneati ceva de niste creme pentru detmatita… Nu am teusit sa gssesc m-ar ajuta mult deoarece noi suntem la inceput avem 4 luni si jumatate

  2. buna seara… eu am un bebelus de6 luni si cu alergie si cu dermatita am incercat tot felu de formule si am ramas la NAN fara lactoza dar nu stiu daca e bun in obrajori ii mai iasa rosiata dar nu inteleg de ce…si ptr dermatita va spun experienta mea cea mai buna crema de pe piata se gaseste in farmacie ADERMA ….toata gama lor inclusiv gelurile de dus is ptr dermatita este o crema fff buna cu asta i-a trecut fiului meu acuma ramane de vazut cum facem cu laptele am sa incerc HUMANA HA…am auzit ca este bun ce parere aveti?

Ce parere ai?

